ביטוח לימאים, משיטי יאכטות ויורדי ים

יחודו של ענף הביטוח הימי נגזר בראש ובראשונה מכך שחוקית הוא נבדל מענפי הביטוח האחרים והוא כפוף למערכת חוקים בינלאומית. כיום בישראל ענף הביטוח הימי כפוף ישירות לחוק האנגלי כפי שמיושם במכון המרכזי בלונדון שבו מנוסחות פוליסות ביטוח ימי הן למשיטים פרטיים הן למסחריים.

בשל יחודו של ענף זה נדרש רשיון מיוחד לעסוק בו, כשאסמכתא לכך נעוצה בחוק חוזה הביטוח התשמ"א שמוציא מן הכלל את הביטוח הימי והאווירי (בהתייחסות לביטוח ימי בקנה מידה מסחרי לרוב מתייחסים חוקית ובצמוד גם לביטוח אווירי שכן שניהם עוסקים בהעברת מטען מעבר לים) באומרו שחוקי הביטוח המנוסחים בזאת לא חלים עליהם – והסיבה בעיקרה היא טבעו של העיסוק בים ובמעבר מטען בין ימות, גבולות ומדינות, המצריך חוקים בינלאומיים.

בית המשפט העוסק בימאות בארץ בישראל הוא בית המשפט המחוזי בחיפה, שהוקם בשנת 1937. בית המשפט לימאות בחיפה רשאי לדון בתלונות ימיות פרטיות קונקרטיות ולצידן גם בתביעות בנוגע למטענים בהובלה מסחרית בעיקר. 

הביטוח הימי נחלק אפוא לשני סוגים עיקריים: מחד, הוא עוסק בהובלת מטענים בקנה מידה לאומי או בינלאומי לצורכי תעבורה ומסחר, ומאידך בקניין ימי פרטי, ובכך הוא מספק כיסוי ואחריות לכלי שייט מסוגים רבים המהווים כלי תעבורה בלבד או משכן קבוע למחזיקים בהם, ובאלה נכללים יאכטות, סירות, אופנועי ים, סירות מרוץ ועוד.

חשוב לציין בהקשר זה כי מבחינת חוק הביטוח הימי, כלי שייט שאורכו פחות מ-24 מטרים ומונע בכוח מנוע מחויב בהסדר ביטוח מסוג אחריות לצד ג' (כשבתוכו מינימום מאה אלף דולר לכיסוי נזקי גוף של הצד השלישי), וזאת משום האפשרות לנזק שעשוי להגרם בשל השימוש בכלי תוך כדי או בשל השטתו.

לכן אפוא, בעלי כלי שייט לעיסוק פרטי בים חייבים להיות מודעים לחובת ביטוח מסוג צד ג', ועם זאת, הם בעלי בחירה בין ביטוח מסוג לזה לבין ביטוח מקיף. פוליסת הביטוח מושתתת לפי האמור על הפוליסה בפורמט האנגלי - INSTITUTE YACHT CLAUSES – ותנאי בסיסי לתוקפה הוא השימוש בכלי השייט למטרות פרטיות גרידא.

הביטוח המקיף מספק כיסוי לכל מקרה של נזק לכלי השייט, לבני האדם או למטען אותו הוא כולל.

מאחר ובני אדם פרטיים לעיתים מחזיקים בכלי שייט, כדוגמת יאכטות או סירות, כבית של ממש, ולא כשעשוע או תחביב, מוטלת עליהם האחריות הבסיסית לבטח את מעונם כפי שהיו מבטחים את עצמם.

הביטוח המקיף כולל בתוכו את האחריות כלפי צד ג' – בניגוד לביטוח צד ג' שכזכור עוסק במקרי צד ג' בלבד – ומתוקף כך הוא אחראי לכיסוי כל הנזקים הקשורים לפגיעה בצד שלישי, החל מהוצאות משפטיות הנוגעות לתביעות ולבירורים ועד למקרים של פגיעה אנושה ומוות.

מסיבות רבות מוטב למבוטח הפוטנציאלי כי יבחר בביטוח מקיף משום טווח הכיסוי הרחב שלו, אך כמובן שיקולו קשור ישירות לשקלול תנאי חייו על וביחס לכלי השייט – מידת שימושו בו, הסביבה הפיזית בה הוא עוגן, סוג המטען המועמס עליו, תדיר או לעיתים קבועות, אופי המסעות באמצעותו ועוד.

בקביעת הביטוח, פרטי או מסחרי, נלקח בחשבון סוג כלי השייט והסיכונים להם הוא חשוף.

הכיסויים העיקריים שביטוח ימי מספק הם כנגד סכנות הקשורות אורגנית למהלכי ים (סערות, רעידות אדמה וכדומה), סכנות ועילות הקשורות לאופיו הטכני אנושי של המסע בים ( עלייה על שרטון, מגע עם רציף ומתקני נמל, נזק לסחורה או לכלי בעת פריקה וטעינה וכיוצא בזאת) וכן סכנות יוצאות דופן וקטסטרופליות כהתפוצצות, טביעה, מלחמה וכיו"ב.



שאלות? רוצה ביטוח?חייג/י: 072-336-0518

מאמרים אחרונים

קישורים
- ביטוח לקבלנים
- ביטוח לעסק
- ביטוח חיים

פנו אלינו בנושא ביטוח מכל סוג!
שם:
דוא"ל:
טלפון:
הודעה:



אבחון גריאטרי למחזיקי ביטוח סיעודי | אובדן כושר עבודה | ביטוח משכנתא | מפת האתר
פורטל הביטוח BeSure - על ביטוח לימאים, משיטי יאכטות ויורדי ים למיניהם...